چاپ        ارسال به دوست

26 آوریل (6 اردیبهشت) روز جهانی مالکیت معنوی

26 آوریل (6 اردیبهشت) روز جهانی مالکیت معنوی

کمپین روز جهانی مالکیت معنوی، امسال با شعار "رسیدن به طلا: IP و ورزش"، از زاویه ای نزدیک تر به جهان ورزش نگاه می کند تا نشان دهد که نوآوری، خلاقیت و حقوق مالکیت معنوی که این نوآوری و خلاقیت را ترغیب و حمایت می کنند، چطور می توانند منجر به توسعه ی ورزش و لذت بردن از آن در سرتاسر دنیا شوند.

ارزش های جهانی که ورزش در دل خود دارد یعنی تعالی، احترام و بازی جوانمردانه   ضامن جذابیت و کشش جهانی به سمت این حوزه می باشد. امروزه، به لطف پیشرفت هایی که در حوزه ی فناوری های پخش و ارتباطات حاصل شده است، هر کسی در هر جایی از دنیا می تواند بدون اینکه لازم باشد خانه خود را ترک کند، فعالیت های ورزشی و عملکرد ورزشکاران و تیم های مورد علاقه خود را دنیال نماید.

در حال حاضر ورزش به یک صنعت جهانی چندین میلیارد دلاری تبدیل شده است که منجر به سرمایه گذاری های عظیم در حوزه ی امکانات ورزشی (از استادیوم های ورزشی گرفته تا شبکه های پخش و رسانه) و به کار گیری و استخدام میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا و همچنین سرگرم کردن عده ی کثیری از مردم شده است.

روابط تجاری که بر پایه حقوق مالکیت معنوی هستند به تضمین ارزش اقتصادی ورزش کمک می کنند که این مساله نیز به نوبه خود سبب رشد صنعت از طریق توانمندسازی سازمان های ورزشی به منظور تامین هزینه های رویدادهای ورزشیِ مورد علاقه ما، و همچنین از طریق ارائه ابزارهایی جهت ارتقا پیشرفت های ورزشی در بین مردم می گردد.

هدف از نام گذاری این روز این است که بدانیم کسب و کارهای ورزشی چطور از اختراع و طرح های صنعتی برای تقویت توسعه ی فناوری ها، لوازم، آموزش و تجهیزات ورزشی به منظور کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران و مشارکت دادن بیشترِ هواداران ورزشی، استفاده می کنند.

علائم تجاری و برند هم به عنوان مصادیقی از  مالکیت معنوی می توانند سبب افزایش عواید و بهره ی تجاری حاصل از همکاری با حامیان مالی (اسپانسر)، تجاری سازی و قراردادهای مجوز بهره برداری گردند. این عواید می تواند هزینه های سازمان دهی و برنامه ریزی رویدادهایی در کلاس جهانی نظیر بازی های المپیک و سری جام های جهانی را جبران نموده و ضامن ارزش و یکپارچگی این رویدادهای جذاب باشد.

آشنایی با موضوع IP همچنین به شخصیت های ورزشی کمک می کند تا از طریق قرارداد با صاحبان برندها و نقشی که به عنوان ورزشکار می توانند در پررنگ تر کردن و تقویت برندهای مربوطه داشته باشند، این صاحبان برند را به عنوان حامی مالی خود جذب و از این راه کسب درآمد نمایند.

حقوق مربوط به حق پخش، رابطه ی میان ورزش و تلویزیون و نیز دیگر رسانه ها را تقویت نموده و به این ترتیب هواداران ورزشی را به این گونه فعالیت ها نزدیک تر می نماید.

کمپین روز جهانی مالکیت معنوی به پیشرفت های فناوری در حوزه ی رباتیک و هوش مصنوعی که سبب ایجاد تغییرات اساسی در تمامی رشته های ورزشی می شوند نیز خواهد پرداخت.

کمپین امسال فرصتی ست تا با قهرمانان ورزشی خود و تمامی مردم دنیا که در پشت صحنه به بهبود عملکردهای ورزشی و جذابیت جهانی آن کمک می کنند، جشن بگیریم.

به این منظور برای بزرگداشت روز جهانی مالکیت معنوی ، مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی (Wipo) همچون سالهای گذشته اقدام به برگزاری همایش و کارگاه با سایر سازمانهای مرتبط به شرح ذیل نموده است:

الف- برگزاری سمینار گرامی داشت روز جهانی مالکیت معنوی همراه با مراسم اعطای نشانه جغرافیایی ثبت شده بین المللی تحت معاهده لیسبون ، با حضور :

1-    سرکار خانم دکتر محمودیان معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

2-    جناب آقای کیانی ریاست مرکز مالکیت معنوی

3-    جناب آقای خواجه بیدختی در این همایش مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی و گردشگری

4-    جناب آقای اصفهانی نژاد مشاور دفتر منطقه آسیا و اقیانوسیه

5-    جناب آقای زانتی مشاور خارجی دفتر وایپو

با ایراد سخنرانی ضمن گرامیداشت این روز اهم اقدامات انجام شده و برنامه های آتی را به سمع و نظر حضار رساندند .

ب- مرکز مالکیت معنوی با همکاری سازمان صدا و سیما اقدام به نشست مشترکی با معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما ، معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و قضات محترم محاکم قضایی تهران با محوریت و موضوع " بررسی چالشهای حقوقی مالکیت فکری در فضای مجازی" نمود. در این نشست اساتید حاضر، قضات و سایر حاضرین ضمن ایراد سخنرانی به بحث و تبادل نظر درخصوص موضوع مالکیت معنوی و ظرفیت سازی برای استفاده از آن در فضای مجازی و کسب و کار به ایراد سخنرانی پرداختند.

ج- کارگاه آموزشی توانمند سازی محیط مالکیت معنوی در زمینه ارتقاء محیط کسب و کار از طریق علایم تجاری، طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی به منظور ارائه آموزش های تخصصی در راستای ظرفیت سازی در زمینه برندینگ، بازاریابی، بسته بندی ، و تبلیغات برگذار شده است هدف از این نشست آنست که افرادی را بعنوان اعضاء گروه اصلی آموزش داده شود تا در آینده این هسته مرکزی افراد دیگری را تحت آموزشی قرار دهند.


٠٩:٠٧ - دوشنبه ٦ ارديبهشت ١٣٩٧    /    عدد : ٣١٣    /    تعداد نمایش : ٩٤٨



خروج




مناسبت ها

پیوندها