شیوه‌نامۀ چگونگی توصیف طرح و ارائۀ تصاویر کالا در اظهارنامه طرح صنعتی تاریخ ثبت : 1398/03/12
طبقه بندي : ثبت طرح های صنعتی
: شیوه‌نامۀ چگونگی توصیف طرح و ارائۀ تصاویر کالا در اظهارنامه طرح صنعتی
:

شیوه‌نامۀ چگونگی توصیف طرح و ارائۀ تصاویر کالا در اظهارنامۀ طرح صنعتی

پیش از اقدام به ثبت اظهارنامه، به منظور جلوگیری از بروز اشتباهات در تکمیل اظهارنامه و ارائۀ ضمائم آن، این شیوه‌نامه به دقت مطالعه شود تا منجر به صدور «اخطار رفع نقص» از سوی مرجع ثبت نگردد.

*        نوشتن «نام کالا» و «توصیف شکل ظاهری کالا»

*        ارائۀ تصاویر کالا

 نوشتن «نام کالا» و «توصیف شکل ظاهری کالا»

 

·    در قسمت «نام کالا»، صرفاً میبایست به نام/عنوانِ عمومی که بین عموم مردم متداول است و باعث شناختن آن کالا می‌شود اشاره شود. مانند: صندلی، کاسه، شمعدان، فنجان، بُطری، جعبه بسته‌بندی دارو، جعبه بسته بندی کیک. بنابراین، از اشاره به نام تجاری انحصاری، امتیازات عملکردی، اندازه، شکل هندسی و جنس مواد سازندۀ کالا، جداً خودداری شود.

 ·  در قسمت «توصیف شکل ظاهری کالا»،  میبایست شکل ظاهری (بصری) کالا و اجزای قابل رؤیت آن، عمدتاً از لحاظ هندسی (خطوط و شکل سه بعدی) یا ترکیب خطوط و رنگ نوشته شوند. به ویژگی‌ها و مزایای کارکردی و فنی، مکانیسم عملکردی، اندازه‌ و جنس مواد مورد استفاده در ساخت کالا، نباید در توصیف طرح صنعتی اشاره شود.

·    در پرونده‌هایی که در قالب مجموعه‌ای (سِت یا سرویس) از چند کالا با کاربرد مشابه درخواست می‌شوند؛ (مانند: مبلمانِ اتاق نشیمن، اتاق خواب، غذاخوری؛ سرویس ظروف غذاخوری، چای خوری، قهوه خوری و سرویس قاشق و چنگال) نام هر کدام از کالاهای مستقلِ موجود در مجموعه‌ها، می‌بایست حتماً در متن «توصیف شکل ظاهری کالا» بیاید. به عنوان نمونه در سرویس مبلمان: مبل یک نفره، کاناپه (سه نفره)، میز جلوی مبلی، میز غذاخوری، میز آرایش، صندلی، دراور، تخت خواب و غیره. در سرویس ظروف: بشقاب، دیس، کاسه، پیاله، قوری، فنجان، لیوان، نمک‌پاش، سالادخوری، قاشق، کف‌گیر و غیره.

·    شکل کلی کالا (دوبعدی یا سه بعدی) همچنین شکل بصریِ هر کدام از بخش‌ها و اجزای آن، می‌توانند در ابتدا با بهره‌گیری از شکل‌ها و احجام بنیادین هندسی، به اختصار توصیف شوند. (مانند: مربع، مستطیل، مثلث، دایره، لوزی، بیضی، مکعب مربع، مکعب مستطیل، استوانه، هِرَم، مخروط و کُره) و سپس در ادامه سایر جزئیات طرح توصیف شوند. (از کل به جزء توصیف شود)

·    در «توصیف شکل ظاهری کالا»،  همواره از واژگان و عباراتی استفاده شود که با دقت بیشتری، طرح کالا را معرفی می‌کنند. به عنوان نمونه، برای توصیف شکل‌های «مربع، مستطیل، لوزی، ذوزنقه» واژۀ «چهارگوش» استفاده نشود. همچنین برای توصیف «چند ضلعی‌ها»، به واژۀ «چند ضلعی» اکتفا نشود و تعداد اضلاع نوشته شوند، مثلاً «پنج ضلعی»، «شش‌ضلعی»، «هفت ضلعی»، «هشت ضلعی» و غیره.

·    تأکید می‌شود که در نوشتن «توصیف شکل ظاهری کالا»، ، نام کالا، نام و آدرس اشخاص اظهارنامه، به دُرستی املای واژگان و عدم وجود اشتباهات تایپی توجه شود.

 

·        ارائۀ تصاویر کالا

«مهم‌ترین عامل در معرفی مناسبِ شکل بصریِ طراحی شده برای یک کالا، تصاویری است که متقاضی ثبت طرح، از آن کالا ارائه می‌دهد.»

·    در طرح کالایی که بر روی آن، علامت تجاری خاص، به هر شکلی قابل مشاهده است.(مانند بسته بندی‌ها و غیره) میبایست متقاضی (حقیقی یا حقوقی)، تصویری واضح و خوانا از اصل گواهینامۀ ثبت علامت تجاری تحت مالکیت خود را، در قسمت ضمائم اظهارنامه بارگذاری نماید.

·    هر فایل تصویر جهت بارگذاری در سامانه، می‌تواند حداکثر 512 KB حجم داشته باشد. (نمونه: تصویری  که با حجم کمتر از 512 KB دارای وضوح مناسبی در جزئیات است.)

  • تصاویر کالا - که می‌تواند طرح دقیق ترسیم شده توسط انسان، طرح اجرا شده با بهره‌گیری از نرم‌افزار رایانه‌ای، عکس از مدل یا ماکت نهایی یا عکس از محصول نهایی تولید شده باشد- باید از نماهای استاندارد ترسیم فنی همراه با تصویری دارای پرسپکتیو از کالا ارائه شوند. به طور کلی، تعداد نماهایی که از یک جسم (کالا) ارائه می‌شود، به میزان پیچیدگیِ فرمِ آن بستگی دارد و از سه تا شش نما متغیر است. بنابراین تصاویر باید از وُجوهی از کالا که شکل بصری متفاوتی نسبت به سایر وجوه دارند، ارائه شوند. از ارائۀ تصویر از نماهای تکراری اکیداً خودداری شود.

جهت آگاهی بهتر متقاضیان، در تصاویر زیر (تصاویر 1تا4)، شیوۀ صحیح ِ معرفی و نمایشِ شکل یک حجم، به وسیلۀ نماهای استاندارد، نشان داده شده است. (شِش‌ نما (وجه) همچنین یک تصویر سه‌بعدی (دارای پرسپکتیو) از یک حجم).

  

 

·        عکاسی از کالا، حتماً در زمینه‌ای ساده و تک‌رنگ (بدون نقوش) انجام شود. تمامی کالاها، به هر رنگی که باشند -از روشن تا تیره- میبایست در زمینه‌ای به رنگ خاکستری روشن یا سفید عکاسی و ارائه شوند. (کالای با رنگ بسیار روشن و نزدیک به سفید، در زمینه‌ای به رنگ خاکستری روشن ارائه شود.) (تصاویر 5 تا 7)

 

·        غیر از کالای مورد تقاضا و اجزای آن، جسم یا شخص دیگری در اطراف و پس‌زمینۀ کالا دیده نشود. (تصویر 8)

  

·   میان تصاویر قرار داده شده در یک صفحه و اطراف آنها، فاصله و حاشیۀ زیاد و غیرضروری نباشد. همچنین در اغلب موارد، نیازی به نوشتن «نمای بالا، نمای روبرو و ...» در کنار تصویر وجود ندارد.(تصاویر 9 تا 15)

·        تصاویر به هیچ وجه، در محدودۀ کادر یکدیگر وارد نشوند. (تصاویر 16 تا 18)

همۀ تصاویر/عکس‌ها/شکل‌های کالا، با رعایت موارد فوق‌الذکر و موارد 1 تا 5 که در ادامه می‌آیند، میبایست توسط یکی از نرم‌افزارهای گرافیکی، در یک تا حداکثر «سه» صفحه کنار یکدیگر قرار داده شوند و در قالب «یک» تا حداکثر «سه» فایل با فرمت JPEG بارگذاری شوند. به طور کلی، تعداد نماهایی که از یک جسم (کالا) ارائه می‌شود، به میزان پیچیدگیِ فرمِ آن بستگی دارد:

در اغلب کالاها، به دلیل پیچیده نبودن شکل (فرم) و عدم وجود جزئیات فراوان یا وجوه قابل رؤیت متعدد، ارائۀ «سه» تا حداکثر «هشت» عدد عکس/تصویر از نماهای متفاوت کالا، در قالب «یک» فایل، می‌تواند کافی باشد. بنابراین در چنین کالاهایی، از بارگذاری بیش از یک فایل تصویر اکیداً اجتناب شود. (تصویر 19)

  

در برخی کالاها که به دلیل پیچیده بودن شکل و وجود جزئیات یا وجوه متعدد، به ارائۀ تعداد تصویر/عکس بیشتری از وجوه کالا نیاز است؛ همچنین ارائۀ چندین عکس در یک فایل از وضوح و کیفیت آنها می‌کاهد و تشخیص طرح را دچار مشکل می‌کند، متقاضی می‌تواند عکس‌های کالا را در قالب «دو» تا حداکثر «سه» فایل تهیه و بارگذاری نماید. (تصاویر 20 تا 27)

 

 

 

 

در کالاهایی که شکل و طرح بخشی از کالا، دارای جزئیاتی است که جهت ثبت مورد تأکید متقاضی هستند؛ همراه با تصاویر عمومی کالا، تصویری از آن جزئیات (Details) نیز، در اندازه و وضوح بالاتر می‌تواند ارائه شود. (تصاویر 28 تا 33)

 

    در اظهارنامۀ مربوط به بسته‌بندی (جعبه، پاکت، ساشه، چاپ روی بطری و ...) میبایست دو تا سه تصویر از طرح، یکی به صورت صفحۀ گسترده شده و دیگری به صورت پک شده (شکل نهایی جعبه یا ظرف بسته‌بندی)، حتی‌الامکان در «یک» فایل با وضوح مناسب ارائه شوند. (تصاویر 34 تا 38)

 

 

 

  در کالاهایی که به طور متداول، بیشتر دو بعدی محسوب می‌شوند، (مانند فرش، موکت و مانند آنها)، طرح و نقش آنها به صورت ترسیم خطی و بدون رنگ‌های متعدد و سایه روشن، ارائه شود.

·   تصاویر نقشۀ فرش یا گلیم میبایست صرفاً به صورت ترسیم خطی و بدون رنگ و سایه روشن، حتی الامکان در قالب «دو» فایل تصویر، یک فایل دربردارندۀ نقشۀ کامل و در طرح های دارای تقارن، فایل دیگری دربردارندۀ نقشۀ یک چهارمِ تکرارشوندۀ طرح ارائه شود. (تصاویر 39 تا 40)

* بنا بر آنچه گفته شد، متقاضی در هنگام ثبت اظهارنامه، نباید برای تصاویر کالا، بیش از «سه» عدد فایل بارگذاری نماید. در صورتی که هنگام بررسی اظهارنامه، به تشخیص اداره، ارائۀ تصاویر بیشتری لازم باشد و طی ابلاغیه به متقاضی اعلام شود، متقاضی میبایست تصویر خواسته شده را از طریق سایت، بارگذاری نماید.

توجه: کلیۀ نمونه‌های تصویری که در این صفحه استفاده شده‌اند، در ادارۀ ثبت طرح‌های صنعتی مرکز مالکیت معنوی به ثبت رسیده‌اند.

: <#f:8803/>
تعداد نمایش : 7391 <<بازگشت

مناسبت ها

پیوندها